*

TuureParkkinen Eturyhmäpolitiikkaa, oireidenhoitofokusta, merkantilismia, monopoleja ja kasvuRIIPPUVUUTTA kyseenalaistaen. Juuribugin ratkaisemista ja pelisuunnittelunäkökulmaa ehdottaen. "If you want the truth to stand clear before you, never be for or against."

Kaikki blogit puheenaiheesta kilpailu

VR:n uudistukselle on taloustieteelliset perusteet

Liikenneministeriön esitys rautateiden palvelujen kilpailuttamisesta on perusteltavissa. Suomen veronmaksajien ja matkustavien kansalaisten kannalta toimialalle on löydettävissä nykyistä parempi toiminnallinen ratkaisu. Rautatiet ovat luonteeltaan ns. luonnollinen monopoli. Näille on ts. tyypillistä, että niihin liittyy merkittävä kiinteä kustannus, kun verkosto pystytetään. Toiminnan yksikkökustannus on aleneva palvelujen määrän kasvaessa.

Mikä markkinaehtoisessa terveydenhuollossa mättää

Sipilän hallituksen sote-uudistuksen loppusuora häämöttää ja valtaisa lakipaketti on näillä näkymin hyväksytty heinäkuuhun mennessä. Kuntavaalit politisoivat uudistuksesta käytyä keskustelua entisestään. Kun vaaleissa voittajiksi julistautuneita on sekä oikealla että vasemmalla, voi vaalitulosta käyttää sekä sen osoittamiseen, että kansa kannattaa ehdotettua uudistusta tai että se vastustaa sitä. Kovin paljon eväitä uudistuksen hyvälle läpiviemiselle polarisoitunut keskustelu ei kuitenkaan anna.

Takaisin tervanpolton Impivaaraan?

Kun kivikauden kolli aikanaan ajeli nelikulmaisilla kärrynpyörillä kolisevin akselein villisikojen perässä, hän halusi vain yhtä asiaa: päästä lujempaa.

Innovatiivisin luolamies keksi ottaa pikkuisen pois neliön kulmista ja huomasi, että vauhti kasvaa. Hän oli kunkku ja pärjäsi parhaiten. Pian hänen kilpailijansa keksivät ottaa hieman enemmän. Ja kun taas seuraava keksi ottaa vielä enemmän, niin pikkuhiljaa keskinäisen kilpailun tuloksena syntyi pyörä.

Pyörä keksittiin kilpailun, ei valtion innovaatio-ohjelman, tuloksena

Kilpailu ja valinnanvapaus sotessa näennäistä

Hallituksen sote- esityksessä perustellaan laajasti kilpailun lisääntymistä ja sen siunauksellisuutta. Sen mukaan pienetkin yritykset voivat toimia terveyspalvelujen tuottajina, tasa-arvo lisääntyy, kustannukset alenevat ja laatukin voi parantua kilpailun johdosta ja palvelua tarvitsevilla on valinnanvapaus laajan valinnanvapauden piiriin kuuluvissa palveluissa. 

Alkutuottajan ahdinko

Alkutuottajan ahdinko

Ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden helpottumisen myötä kilpailu kiristyy ennen muuta kaupan ja teollisuuden aloilla. Saadakseen markkinoilta lisätilaa ja markkinaosuuksia suuret toimijat ostavat pienempiä kilpailjoitaan. Varsinkin elintarviketeollisuuden ja kaupan kiristyvä kilpailu ja paineet kohdentuvat puolustuskyvyttömiin raaka-aineiden alkutuottajiin.

Länsimetron mallilla ei sote-maakunnassa pärjää

Kun uudet maakunnat järjestäytyvät vuoden 2019 alussa, veikkaan että valinnanvapautta enemmän meitä puhututtaa rahoitus. Maakunnat aloittavat toimintansa valtion tiukassa taloudellisessa ohjauksessa. Kuten muutosjohtaja Markus Sovala totesi Uudenmaan virkamiesjohtoryhmän kokouksessa: valtiolla budjettia ei vaan ylitetä.

Erikoislukioiden paineet

Urheilulukioista tehtiin tutkimus.  Se kertoo nuorten paineista. Pian jo ensimmäisen kouluvuoden alettua stressi näkyy.  Urheilulukio on yksi erikoislukioista.

 

YLE:stä tuli virasto, joka vääristää media-alan kilpailua

Kuinka tässä näin kävi? No, sen toiminnan rahoitus muuttui verorahoitteiseksi. Miksi osakeyhtiönä toimivan yhtiön toiminta rahoitetaan täysimääräisesti kansalalaisten rahalla? Ylen ansainta-automaatti, veroraha, vääristää kilpailua erityisesti Suomen uutis- ja ajankohtaistoimitusten sähköisillä markkinoilla.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner asetti elokuussa 2015 työryhmän, joka selvitti ja arvioi kotimaisia mediamarkkinoita. Tuloksena työryhmä pääasiassa toteaa, että Ylen toiminta syö kaupallisen median toimijoilta toimintaedellytykset.

Yleisradion rahoitusratkaisu on väsynyt kompromissi

Parlamentaarinen työryhmä antoi eilen esityksensä Yleisradion rahoituksesta. Ratkaisussa Yle-veron indeksikorotukset jäädytetään kolmeksi vuodeksi ja tuotanto-ostoihin käytettävää rahaa lisätään 35:llä prosentilla vuoteen 2022 mennessä.

Taksikilpailun vapauttaminen vaatii tarkkaa harkintaa

Aika ajoin vaaditaan taksialalle lisää kilpailua. Ûberin pyrkiessä Suomeen asia on taas noussut esille. 

Vaatimuksissa on jäänyt vähälle, mistä hyödykkeestä taksipalveluissa oikein on kysymys? Jos taksipalvelu on vain siirtotapahtuma, niin pelkkä €/km riittäisi, ja tällaiset markkinat voitaisiin helposti  avata kilpailulle.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä