*

TuureParkkinen Eturyhmäpolitiikkaa, oireidenhoitofokusta, merkantilismia, monopoleja ja kasvuRIIPPUVUUTTA kyseenalaistaen. Juuribugin ratkaisemista ja pelisuunnittelunäkökulmaa ehdottaen. "If you want the truth to stand clear before you, never be for or against."

Kaikki blogit puheenaiheesta Työllistäminen

Onko autottomuus rikos ?

”Että, koska, tota kulkeminen on se joka täytyy olla järjestyksessä, jos on työnhakijana. Ja sun päiväraha katkeaa tälle päivälle ja sä teet kirjallisen selvityksen.......”

 

Näin kertoi Pirkanmaan TE-toimiston työntekijä J. S. Puhelinkeskustelussa.

 

Samainen neito teki ”työvoimapoliittisen lausunnon”, jossa ”maksaja harkitsee etuuden maksamisen keskeyttämistä” ja lupaa ”Selvittää miksi kieltäytynyt tarjotusta työpaikasta”.

 

Kuntatalous tasapainoon vastuullisilla hankinnoilla

Vaalien alla me ehdokkaat annoimme lupauksia kestävästä taloudesta ja työllisyyden hoidosta. Kuntien budjeteista noin puolet on julkisia hankintoja ja niihin sisältyy sekä riskejä että mahdollisuuksia. Osto-osaamisen puute saattaa johtaa siihen, että kokonaistaloudellisuutta ei osata tai haluta nostaa hinnan edelle. Tällöin on vaarana, että monikansalliset yritykset tilapäisellä alihinnoittelullaan voittavat kilpailutukset. Lisäksi suuria kokonaisuuksia ostettaessa paikalliset pk-yritykset karsiutuvat.

Budjettiriihi, hallituksen kasvojen kohotus

 

Hallitus piti budjettiriihen, jossa kypsää viljaa ei puitu vaan kuivateltiin vanhaa. Näkyvin saavutus taisi olla kolmen uuden ministerin nimittäminen. Päätös , joka olisi pitänyt tehdä jo hallitusta  muodostettaessa! Alunperin työ -ja oikeusministerin tehtävien antaminen yhdelle henkilölle oli suuri virhe. Jos maassa oli laskutavasta riippuen 350 000 - 400 000 työtöntä, josta yli 100 000 pitkäaikaisia, hallitusta muodostettaessa päätoiminen työministeri olisi ollut minimi. Mutta ei. Miksi?

Työ ja sen kohtaaminen - työttömyys ja siitä kärsiminen

Elinkeinoelämän Keskusliitto EK löysi tilastoista 100.000 avointa työpaikkaa, koroste sanalla “tilastoista”. Todellisuudessa työpaikat sen varsinaisessa merkityksessä vähenevät automaation myötä |1

 

Työllisyys on Oulun kohtalonkysymys

Oulu ottaa budjettinsa alijäämän paikkaamiseksi noin 80 miljoonaa euroa velkaa vuonna 2017. Se tarkoittaa yli 9000 euron velanottoa jok’ikinen tunti vuoden ympäri. Velka on siirrettyä verotusta. Se lankeaa tulevaisuudessa veromaksajilta kerättäväksi ja takaisinmaksettavaksi.

"Rankka päivä", kommentti!

Ihanteellisessa tilanteessa meillä olisi käytössä perustulon tai perustilin kaltainen järjestelmä, jossa ihmiselle maksettaisiin tukea edelleen pienten töiden vastaanottamisen päälle, jotta perustoimeentulo olisi taattu.

Francis McCarron

Lahti

Kokoomus

Puheenvuoro 13.02.17

Olin jo päättänyt. Ilmoitan, että, vetäydyn palstalta, koska en ole saanut ymmärrystä millään muotoa palstalla.

Oma ilmaisuni on ollut epätäsmällistä. Ei höpinää, mutta kuitenkin!

Francis McCarron: sanoi lyhyesti ja ytimekkäästi, miten pitäisi toimia.

Perustoimeentulo.

Kansalaisten kaksi Uudenvuoden lupausta

Vuoden lopulla viritellään Uudenvuoden lupauksia. Yleensä niitä ei toteuteta, ehkä tipaton tammikuu ja jotain muuta pientä. Nyt voisimme maalata kaksi koko kansakuntaa ravisuttavaa lupausta – työllistäminen ja työllistyminen; mutta mitä se edellyttäisi?

Paras Lahja, kotimainen lahja.

Joulu tulla jolkottelee ja kansa säntäilee lahjojen kuvat silmissään marketista toiseen. Moni repii hiuksiaan ja tuskailee lahjojen hankinnan parissa miettien mitä kenellekin hankkisi. Usein lahja-huumassa koriin päätyy helposti krääsää ja ulkomailla halvalla tuotettuja esineitä. Onhan se tavallaan ymmärrettävää kun rahat ovat useimmilla meistä tiukassa ja monelle tuntuu olevan se lahjojen määrä laatua tärkeämpää.

Oma henkilöautomerkki Suomeen

Uusien henkilöautojen ostamisessa usein kritisoidaan sitä, että siinä karkaa paljon rahaa ulkomaille. Jos suomalaisilla olisi oma henkilöautomerkki, niin voitaisiin kaikki ajaa omilla Sisun katumaastureilla ja ehkäpä saada niitä jopa ulkomaille kaupattua.

Uudenkaupungin Mersutehdas on todistanut, että kyllä Suomessa kannattaa ainakin luksusautoja rakentaa. Olisiko markkinoilla tilaa oikeasti pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellulle ikiliikkujalle? Olihan ruotsalaisillakin omat melkein menestystarinansa.

Voisin kuvitella todellisen modernin Suomiauton olevan:

Unohdetut perheyritykset kasvumoottoreina

Viime aikoina on ihmetelty ja ihailtu Suomen telakkateollisuuden uutta nousua aallonpohjasta. Avainasemassa on saksalainen  jo 7. polvessa perheyritys Meyer Werft. Kauppalehden kolumnisti  Tapio Nurminen otti asian esille Kauppalehdessä tänään. Jutun innoittamana muutamia ajatuksia perheyrityksistä ja niiden potentiaalista Suomessa.

Suomessa on joukko hyvin menestyviä perheyrityksiä, jotka alallaan edustavat markkinoiden huippuosaamista maailmalla. Mieleen tulee muutama satunnaisessa järjestyksessä:

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä